Recept på nyttigt bröd proppat med gottigheter






Recept till ett bröd


1 dl mörk sirap
4½ dl fil eller yoghurt (jag tog vaniljyoghurt)

Blanda detta



1 dl fikon - bort med knoppen och grovhacka
1 dl russin

Blanda ner i smeten


3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat (eller dubbelt med bakpulver om du inte har bikarbonat, alltså 4½ tsk bakpulver)
1½ tsk salt
2½ tsk brödkryddor (anis och fänkål)
1 dl fiberrikt havregryn (vanligt går nog lika bra om du har det hemma)
1 dl rågkross
1 dl vetekli eller vetekross
2½ dl grovt rågmjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön (jag hade inga så jag sket i de)
1 dl hasselnötter (jag tog valnötter för det hade vi över sen i jul) - grovhacka

Blanda alla torra ingredienser för sig och blanda sen ner i smeten

Smöra och bröa formen med t.ex. solrosfrön
(jag gjorde inte detta och hade ett helvete att få ur brödet ur formen).

Häll smeten  formen och strö över rågmjöl.

Skjuts in i ugnen i 45 min på 200ºc ett snäpp från botten.

Ät med gott samvete!

Det är även barn- och karlvänligt. Sambon tog precis en till för "det var så jäkla gott".




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0