En modern tallriksmodell


Imorse blev jag mycket inspirerad av Malou von Sivers program Efter tio där de idag pratade om stärkande och hälsosam kost med professor Charlotte Erlanson-Albertsson, som skrivit en bok som heter Maten som stärker din hälsa (jag har skrivit upp den på min julklappslista).

Jag tycker att jag alltid haft sunda matvanor i grund och botten, mycket tack vare min mor som aldrig presenterat mig för lördagsgodis eller läsk. Självklart unnar jag mig en pizza då och då och tar ett glas coca-cola, men det är inget sug jag har.

Nu när jag fått min diagnos, EDS - Ehlers-Danlos syndrom, vilket är en kronisk bindvävssjukdom som i mitt fall satt sig på lederna, så är det bara att acceptera läget och göra det bästa av situationen (vilket inte alltid är så lätt, but I'm getting there). Med en kronisk sjukdom tror jag att livet blir lite lättare om man accepterar situationen och strukturerar upp sin vardag med rutiner, vilket innefattar de två viktigaste punkterna för välmående - äta rätt på regelbundna tider och träna!

Inte konstigt att hjärt- och kärlsjukdomar och cancer härjar överallt när vi blivit ett stressat folk som varken har tid att laga mat eller träna.

Bort med den feta och osmakligt saltade snabbmaten och in med naturlig vitaminrik kost!

Logiken i det hela är ju inte chockande precis, men ibland glömmer man bort att hälsosam kost (och träning) kan hjälpa till så otroligt mycket och istället förlitar man sig på kemiskt framtagna piller som innehåller färgämnen, förtjockningsmedel och en massa konstiga förkortningar som vi inte har en aning om vad det är för något - som är främmande för kroppen.

Ingen inom sjukvården har sagt till mig att du kan förbättra din livssituation genom att ändra din kost trots framgångsrik forskning på ämnet, utan istället skriver de ut en massa mediciner och sen får man gå hem.

Jaha.. nu ska jag leva ett liv med pillerburkar och ständig smärta, tänkte jag och blev självklart deprimerad och fick då piller för det med!

Men nu har jag accepterat och bestämt mig - det här går inte!

Så nu har jag satt mig framför datorn, gjort en skylt till mig själv som numera ska sitta i köket så jag kan skriva mina inköpslistor efter den, gjort ett val och tänker från och med NU leva sundare och försöka förebygga och förbättra min hälsa så gott det går! Jag tvivlar inte ett dugg på att jag kommer må bättre, bli gladare och bli piggare!

Och kan man lyckas ducka för andra sjukdomar på livets väg så är ju det bara ett stort plus!

Tänkte dela med mig av min sammanfattning av vad Charlotte Erlanson-Albertsson, forskaren och professorn inom medicin, tipsade om idag hos Malou för att förebygga några sjukdomar med stora namn:




Kommentarer
Postat av: Mamma Brötis

Bra skrivet!



Precis som du säger borde sjukvården vara bättre på prevention. Sen är det väldigt svårt att förändra folks vanor, men om ingen någonsin säger något lär ju absolut ingenting hända! Då blir det piller och på sin höjd dessa konstiga och tveksamma dieter som fortsätter härja.



Har läst en del näringslära och kan säga att summan av det hela blev: Ät varierat - allt är bra för något, inget är bra i överdrivna mängder. Rotfrukter är supernyttigt. (Godis, läsk mm kan man äta någon gång för själens skull men till kroppen tillför det inget positivt)



Lycka till med ditt sunda liv! :-)

2011-10-19 @ 18:45:23
URL: http://www.brotisen.blogspot.com
Postat av: Linkan

Sv: Just precis! :)

2011-10-19 @ 20:22:48
URL: http://linkanfemme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0