En början på en rehabilitering


Igår var en jobbig och nedstämd dag. Men även dagen då min rehabilitering började, vilket är positivt.

Jag fick träffa en ung sjukgymnast som verkade vara mycket kunnig. Hon gick tillbaka till grunden av all träning. Att finna musklerna, och HUR man hittar dom. De små, de stora, de gömda och de synliga. Det var minsann inte så lätt men det var mycket lärorikt. Jag behöver verkligen ta till mig detta eftersom jag är så överrörlig. För mig känns det hur naturligt som helst när mina leder är ur led. Jag märker det inte ens. Så därför måste jag spänna och träna upp alla musklerna kring mina leder så att musklerna håller de på plats, eftersom att bindväven inte gör sitt jobb.

Vi skall gå väldigt sakta framåt, vilket jag inte är så bra på. Jag blir så exalterad och vill ha resultat med en gång. Vilket hon verkade märka på mitt exalterande beteende. Jag fick en högre ton i rösten och skrattade för mig själv och gjorde 10 repetitioner när hon sa 2. Så hon skällde lite på mig. Med all rätt.

Så idag har jag extra ont i axeln.. Får skylla mig själv. Jag måste lära mig att hålla mig lugn, men det är svårt. Jag har inget tålamod.

En övning som jag ska göra hemma fem gånger om dagen är att "bygga" min kropp nedifrån och upp. Jag ska börja med att hitta tyngdpunkten i mitten av fötterna. Spänna lårmusklerna för att få rätt böjning på knäna. "Tappa" svanskotan, UTAN att spänna rumpan. Dra in naveln uppåt för att finna den vågräta stora magmuskeln som ligger djupt inne bakom livmodern och spänna den, vilket i sin tur får de pyttesmå musklerna runt kotorna i ryggraden att spännas. Och sist men inte minst föra axlarna bakåt, skulderbladen nedåt så att axlarna "öppnar" sig. Vrider man tummarna utåt samtidigt så går det lättare att hitta rätt.




Bild: Google


Så! Detta kallas tydligen bergspositionen (tadasana) inom yoga. Det ni!

Jag ska tillbaka imorgon igen. Hoppas jag får lära mig den andra positionen inom yoga. Då kan jag snart hålla i ett träningsprogram här på bloggen!
(Såg nu när jag letade efter en bild på bergspositionen att den andra positionen inom yoga medför att man skall luta sig på armarna. Så det blir inge av.)

Men nu ska jag träna lite.   

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0