En omhändertagen tågstation


Här i Uppsala har den gamla tågstationen köpts upp av Svenssons Krogar. De har tagit väl hand om byggnaden och renoverat med respekt för det k-märkta huset. Vilket jag gillar, det är en mycket vacker gammal byggnad. Det ligger en lyxuös mys-faktor över det hela. Från att man kommer in genom de höga dubbeldörrarna tills att man sitter till bords på en sammetsklädd stol har man redan, på den korta stunden, fått upp ögonen för den otroligt pampiga men ack så vackra inredningen, fått en insyn i konceptet, fått uppleva den goda servicen och fått en känsla av att det här kommer bli en bra kväll!


Stationen - Brasserie, Bar & Café

"Det var den 19 september 1866 som Uppsala central och dess stationsbyggnad invigdes med pompa och ståt av kung Karl XV. Dagen därpå öppnade järnvägen mellan Uppsala och Stockholm, en resa som då tog drygt två och en halv timme. Med tågförbindelsen blev Uppsala en del av Europa på allvar.

Det är i denna anrika byggnad vi har skapat Stationen - ett brasserie med en smak av Paris, en bar med Londons puls och ett café med en doft av Rom. Tre europeiska klassiker med mat och dryck man älskar och som aldrig går ur tiden. Vår ambition är att fortsätta spela en central roll i staden och vara en mötesplats för oss Uppsalabor, för våra vänner och besökare."


Stationen som tågstation





Stationen som "Stationen - Brasserie, Bar & Café"





Roma - Café







London - Bar






En av de bästa bartenderna i stan.  Jobbade tidigare på Jay Fu's.


Paris - Brasserie








Här satt vi, i den inglasade delen längs med den gamla fasaden, väldigt mysigt!


Väl till bords är man omgiven av levande ljus, tunga tyger och varma färger. Menyn var väl tilltagen i fysisk storlek och med ett tilltalande innehåll. Så maten då?

Oj oj oj, säger jag bara. Bäst i stan hittills! Absolut!

Till förrätt tog jag: 

Kantareller
- Kantareller, bröd, färskost, syrad lök och tryffelvinegrätt.
(Helt perfekt balanserad syrlighet och en slående smak av svensk skog.)

Till varmrätt:

Tournedos Rossini
- Oxfilé, anklever, pepparrostade morötter,
potatisgratäng och tryffelsky.
(Vackert och genomtänkt upplägg där varje tugga smälte mot gommen. Ljuvligt!)

Till efterrätt tog jag en "Chocolat au four" med nougatglass, nötkrokant och mjölkkola, men jag måste säga att jag blev besviken på just Chocolat au foren, dock var tillbehören gudomliga! (De smakade lite som en 88:a, min favoritglass, fast mycket knäckigare och lyxigare än Gb Glass såklart.) Så jag delade med Isábel på en "Tarte au Chocolat" med vaniljglass. Den var grym! Och en perfekt Baileys Coffee till det. Mums!


Så har ni vägarna förbi Stationen i Uppsala så kan jag varmt rekommendera denna europeiskt inspirerade resturang. Varmt rekommendera!


Kommentarer
Postat av: kamomilla

Hej!

Kika in hos mig!:)

Postat av: carl

Föredrar, enkelt, billigt, Lilla Pittzerian Vaksala torg, parkerade cykeln utanför,billig mat,en kopp kaffe,och okända tätt intill.. fattiga,hemlösa,udda, genuina,personal med värme... Uppsala förvandlas snart till ett lyxit paradise för de besuttna/ Skrämmande! Lilla "Restaurangen" Riven.. personalen? En reste hem till Iran/ En blev arbetslös,hemlös..Vart är "vi" på väg??

2012-03-22 @ 03:21:16
Postat av: DIANA ÖSTERBERG

God morgon! allt bra med dig idag? :)

2012-03-22 @ 07:20:39
URL: http://dianaosterberg.blogg.se/
Postat av: Annika

Fin blogg :)

2012-03-22 @ 11:02:25
URL: http://blogofphoto.blogg.se/
Postat av: Victoria - Foto och Vardagen

Svara gärna på frågorna i mina senaste inlägg :)

Hoppas du får en finfin dag :D

2012-03-22 @ 14:05:59
URL: http://mezei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0