Nya soffan


Här är den fast spegelvänd, breda ryggkuddar, "brunt" tyg, och mörkbruna ben.



I förrgår såldes den gamla Ikea soffan och igår ankom den nya. Vände i trappen och fick åka tillbaka till Möbelhuset. Jag skrek rätt ut när första kuddarna blev uppburna i trappen:

-"Den är ju GRÅÅ?!!" -"Ja, är det fel?!" frågade karln. -"Eh, JAA! Jag ska ha en BRUUN soffa, INTE EN GRÅ!" -"Är du säker på det?" -"Ja enligt mitt minne och enligt orderbekräftelsen ,om jag kan engelska, så står det Black/Brown. Det betyder väl svart/brun om jag inte minns fel!" -"Jaa, joo.. Och den här är ju grå, det håller jag ju med om."

Med det sagt så ringdes några samtal och sen åkte han tillbaka med soffan. Vi åkte efter för att kolla på tygprovet i butiken och jämföra med en kudde. (Vi kollade i olika ljus hemma men tyget fortsatte att se grått ut. Jag höll en brun bit mot tyget och då såg det väldigt grått ut också.) Joel tyckte i alla fall att tyget var snyggt. Jag började bli nervös över att antingen har vi sett fel i ljuset, eller så har vi rätt och att de har gjort fel i fabriken och att vi nu måste vänta ytterligare 8 veckor på en ny soffa!

När vi kommer fram står han som levererade soffan redan och tittar på tygproverna. Vi hinner bara fram till honom så säger han att det är rätt tyg och att allting stämmer. Jag kollar på tygprovet som ligger på ett bord, kollar på kudden som han håller upp framför mig. -"Men tygprovet ser ju mycket brunare ut än kudden!" -Ja, det är för att den ligger ner plant och vi har butiksbelysning med vitt ljus." säger en främmande man. -Jaha?!" undrar jag. -"Jaha ja dåså, då åker vi hem då" säger Joel. -"Men problemet kvarstår ju, den kommer ju fortfarande se grå ut hemma hos oss eftersom vi inte har vit butiksbelysning i taket!" säger jag.

Alla stod och mm:ade och kliade sig i huvudet. Men jag förstod att det inte va så mycket att göra eftersom allt stämmer enligt orderbekräftelsen. Jag fick böja mig den här gången. Så vi åkte hem med soffan igen.


Upplevelsen

Negativt:
  • Soffan såg grå ut.
  • Han som ska monterade ihop soffan hade med sig fel beskrivning så han gissade sig fram och gjorde fel några gånger när han monterade ihop allt.
  • Han hade inte med sig extra batteri till skruvdragaren så jag fick låna ut min till honom när hans dog mitt i allt.
  • Han ville dra härifrån mitt i montaget för att klockan var så mycket.
  • Han missade två bultar och två ben, så jag tog hem grejer från jobbet idag och fixade det själv.

Positivt:
  • Han stannade tills den var ihop monterad.
  • De bjöd på hemkörningen.
  • De bjöd på inpregneringen.
  • Han höll med om att den såg grå ut här hemma men brun i butiken, och förstod mitt missnöje.
  • Jag tycker nu att färgen är snyggare här hemma än vad jag såg på tygprovet i butiken :)


Nu såhär efteråt säger jag med svansen mellan bena att det var ett pinsamt missförstånd från mitt håll. Men jag älskar soffan nu och speciellt tyget och färgen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0