En bästa väns födelsedag

 

Min allra bästa vän Tove hittade jag redan på dagis. En liten rufsig 2-åring med stripig lugg, axellångt brunt hår och mammastickade tröjor kom in i mitt liv. Och sedan jag första gången hälsade på hemma hos Pettersson’s ute i Jälla och stod på åkern och hon lärde mig att kråkor det är sånna man har i näsan, har vi hållit ihop.

 

Under min barndom har Pettersson’s varit mitt smultronställe i vardagen. Där får man alltid lika god mat av hennes finske Per Morberg till far och alltid underbart nybakat frukostbröd av hennes lilla mamma. Under hela vår uppväxt har vi delat på kärleken till inredning, mat, djur och natur. Hon är min egna lilla Leila som har lärt mig att åka skidor, att laga mat och framförallt att baka. Hon är alltid rakt på sak och blir hon förbannad, ja då märks det vill jag lova!


Jag har varit med om att hon blivit rasande två gånger under våra 20 år tillsammans och båda gångerna var det som ett vulkanutbrott. En asiat i Kina fick smaka på sin egna medicin och ett sliskigt vider på krogen blev upptryckt mot väggen när han hade stoppat handen på helt fel ställe.

 

Tovis är inte den som blir förstenad och sen går (som jag) chockad därifrån, nej hon stannar upp, andas in, och sen blir ögonen svarta och då är det bara att be till gudarna att det inte är dig hon är arg på.

 

Hon är den jag saknar så mycket efter tre månader att jag betalar ohyggligt mycket pengar för att tre plan och ett flertal timmar senare hitta henne i Phuket, Thailand. Hon är min varmblodade viking som aldrig blir sjuk, kokar mig alltid te och trycker i mig de mest underbara bakverken som är to die for! Hon är den som säger ”Ooo vad spännande!” med hög ton, upptryckta axlar och ett brett leende. Hon har alltid fina naglar och måste byta om tio gånger tills hon känner sig ”bekväm” i sin outfit. Det går inte att fläta hennes hår för det är alldeles för oskuldsfullt, högblankt och aldrig färgat. Julen är vår högtid då vi julpysslar, bakar pepparkakshus och skickar fantastiska julkort till varandra. Hon är den jag alltid ringer, och jag vet att hon alltid är ärlig. Hon är den snällaste, mest rättvisa och den mest ansvarsfulla människan jag känner.

 

Jag älskar henne innerligt ( i våt ock tort ;) ) och hoppas på en livslång vänskap.

 

 












Idag var det hennes födelsedag, igår var vi på resturang Stationen här i Uppsala och avnjöt ev trerätters middag och idag fick hon detta ovan. I paketet var det boken "Loppisliv & Lemonad" som jag såg att hon sneglade på i somras när vi var nere i Bohuslän. Den kan jag rekommendera till alla pysselmänniskor som uppskattar vackra bilder och goda recept.








Kommentarer
Postat av: Mutti

Åh Linkan Linkan ....det var det finaste jag har läst på länge....sitter och grinar lite på kontoret och det är bra - det gör de andra lite nervösa så då stör de mig mindre :-). Var rädd om dig och din fina kompis. Kram

2011-10-05 @ 09:55:15
Postat av: Tove

Nu sitter jag ju här och storgråter, tårarna bara sprutar åt alla håll och kanter... Jag älskar dig!

2011-10-05 @ 12:58:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0